29 de març 2021

Can Patatetes - 1

 

 


 

Aquest nom per una casa sembla una broma. Però la broma es treure el cap per una de les seves finestres i conèixer coses de la seva historia i de la dels que hi han viscut.

 

D’entrada, es una casa d’estil modernista, que de fet es el resultat d’una reforma realitzada a finals del XIX que va unir dues cases localitzades a Masnou.  Els orígens dels seus propietaris mes coneguts s’han de cercar als Pirineus Francesos, a la localitat de Bèthvéder de Comenge, un poble que avui en dia te poc més de 100 habitants.

 

Les guerres religioses a França entre catòlics i protestants en el Segle XVII, les epidèmies i les poques perspectives econòmiques propiciaren una immigració des de l’Occitania cap a Catalunya, orientada en bona part  cap a les terres del Maresme: a Teia, a Alella, al Masnou... I entre els components d’aquesta onada migratòria, devien de venir els Millet i els Pagès, cognoms molt freqüents en les terres d’origen, encara avui en dia.

 

La constància més acreditada de la línia genealògica d’aquesta família es troba en el matrimoni celebrat el 1664 entre Joan  Millet, declarat nascut a Bèthvéder i pescador d’ofici, amb na Elisabet Elias de Teià. Al 1671 van fer construir una casa al Masnou, a la Pujada de l'Esglèsia. Tingueren vuit fills.

 

En enviduar el 1679, en Joan va casar-se de nou amb na Paula Carles de Premià de Dalt, amb qui va tenir quatre fills més. Sembla que aquesta nombrosa prole va donar lloc a encreuaments amb altres famílies, en les que es repetiren molt sovint els mateixos cognoms, tot i que no tinguessin res que veure. Es troben amb freqüència Millets, Estapé, Pages, Bertran, Maristany...I això dificulta el fer un seguiment acurat de les dinasties familiars.


CONTINUA A

https://itroballes.blogspot.com/2021/04/can-patatetes-2.html

 

21 de març 2021

La Casa del Marqués de la Manguera

Si passeu per la Carretera N-II en travessar  el Masnou, o be agafeu el tren de Rodalies cap a la Costa Nord, es fàcil que la hagueu vist, perquè aquest edifici, construït en estil àrab, destaca.

El va fer edificar en Jaume Sensat i Sanjoan,  en retornar de les seves aventures per diferents llocs: va viure dos anys a Egipte; com a Capità de vaixell, professió molt arrelada en els masnovins, va navegar durant deu anys amb el seu propi vaixell, que havia heretat del seu pare. Finalment es va assentar a Buenos Aires, on va fer fortuna com a Corredor de Borsa. 

Des d’Argentina va exercir una gran influencia política i económica, com a pont entre aquella nació i Europa. A finals del XIX es va casar amb na Rosa Pagés i Orta i decidiren tornar a Catalunya.

La casa del Masnou era una residencia d’estiueig, perquè com a residencia principal habitaven un pis del Passeig de Gracia a Barcelona. En la remodelació van fer que li donessin l'aspecte que ara té, segurament influenciat per la seva estada a Egipte. 

La nominació com a Casa del Marqués de la Manguera no ve per cap títol nobiliari que tingués el propietari, sinó mes be com a atribució popular per la costum que tenía el Sr. Sensat de regar cada dia la part davantera de la casa amb una mànega. Fins i tot uns estudiants li dedicaren els següents versos: 

Vós que sou home sensat
I en teniu tanta fa.lera
En regar la carretera
Des d’avui quedeu nomenat
El marquès de la manguera

En morir la darrera hereva del matrimoni que la va fer construir, la casa va passar a domini de l'Ajuntament del Masnou, que seguint la voluntat de la finada la destinà a Casa de Cultura.

La passió del matrimoni per l’arquitectura i l’escultura queda palesa en la tomba que la vidua va fer construir al Cementiri del Masnou, dos anys desprès de la mort del seu marit. A més de la construcció realitzada per l’Arquitecte Bonaventura Bassegoda, l’adorna una escultura de’n Rafael Atché, ambdos genuins representants del modernisme català en les seves respectives professions. 

El Cementiri del Masnou està considerat un veritable museu a l’aire lliure. I periódicament competeix en un certamen nacional per a el.legir el millor cementiri. Jo també em vaig quedar parat en saber-ho.


Inventari Patrimoni Arquitectónic de Cataliunya - 8599

Bens culturals d'interés nacional







14 de març 2021

Ca l'Arquer - Arenys de Munt

 



A la Catalunya Nord, ben a prop dels contraforts dels Pirineus, hi ha la Vila de Ceret, que es un lloc ben curiós.

A part de la bellesa de l’entorn, destaca per el cultiu de les cireres (d’aquí el seu nom), però també per haver estat lloc de trobada o de residència temporal de nombrosos artistes, com per exemple en Pablo Picasso. El seu Museu d’Art Modern alberga nombroses pintures i escultures d’aquest autor. Una altra curiositat xocant es que a Ceret hi ha una Plaça de Toros en funcionament, des de l’any 1922, i a més, la tradició taurina de la zona es remunta al segle XVI.

Doncs be, l’any 1266 en Pere d’Arquer, procedent de Ceret, es va casar amb na Brunissenda de Goscons, pertanyent a la familia propietaria de la finca on avui en dia s’aixeca aquesta masia, a la Vall de Goscons i passaren a adoptar el nom de Arquers de Goscons, esdevenint una familia ben important en la constel.lació del senyoriu feudal de l’època. Tambe eren castlans de Montpalau i Senyors de Sacreu. 

L’adveniment del ceretà suposà canvis importants ens els conreus de la zona i especialment en el cultiu de les cireres, que han aportat fama a Arenys de Munt.

De la casa original dels Arquer-Goscons, es troben referències des del Segle X: era una fortificació que havia estat bastida sobre antics basaments de l’època romana, tot i que podrien ser anteriors, donades les restes arqueològiques que s’hi van trobar quan la restauraren a meitats del Segle passat per a destinar-la a residència estival.

La construcció actual es va fer sobre l’anterior edificació fortificada que va passar nombroses vicissituds en el temps: Quan la Guerra de Successió i degut a l’alineació dels Arquer amb el bàndol austriacista, va ser atacada i pati greus danys. Restaurada un cop acabada la Guerra, es van canviar les característiques de caire militar transformant-se en una mansió rural.

Novament va ser destruïda i cremada el 1812, quan la Guerra amb el Francés i com a represàlia pel recolzament que els Arquer havien donat al General Francesc Milans del Bosch i Arquer, sí, sí, el rebesavi d’en Jaume Milans del Bosch, el que va treure els tancs al carrer a València, el 1981.

En els anys quaranta del Segle XX es va procedir a la restauració de l’edifici i va ser aleshores quan es van trobar dos hipogeus visigòtics, un en estat inaccessible i un altre, a uns 20 m. de profunditat per sota del celler de la casa, configurat per una sala rodona, set urnes i una creu càtara al mig de la sala.

En els anys quaranta també, aquest palau va ser centre de conspiracions monàrquiques, en les que sembla que hi participaven entre altres en Jose M. De Areilza, valedor monàrquic i propiciador de la transició del ’78, en Viver i el propi Don Juan. Per la època, i tenint en compte el càrrec de l’ambaixador Areilza a prop d’en Franco, es possible que preparessin la reunió que va tenir lloc a bord de l’Azor el 1948 i que permeté la vinguda d’en Joan Carles a Espanya, per la seva educació.  

En el 1813 els Arquer de Goscons van perdre el dret al manteniment del títol nobiliari de barons, però la nissaga ha proporcionat personatges de tota mena: governadors, eclesiàstics, naviliers, militars, notaris, polítics, escriptors, directius de “La Caixa” o del “Cercle del Liceu” i fins i tot l’únic lama català, conegut per el nom de Lama Djinpa.

El descobriment dels hipogeus i el coneixement de que fins el Segle XIV s’hi celebraven allí cultes herètics i mitriàtics d’inspiració càtara, ha donat peu a que a la casa se li atorgui un halo misteriós de reminiscències esotèriques, sobretot durant l’època en que va estar abandonada. No s’ha d’oblidar que el lloc es a prop del conegut Pla de les Bruixes de Vallgorguina, famós per les abundants restes neolítiques disseminades i per la llegenda sobre els ritus iniciàtics que celebraven allí les organitzadores d’aquelarres.

Finalment, la família Arquer-Goscons i la seva casa han estat escollits per molts escriptors com a personatges i escenari de moltes novel·les, com ara “El vidu Rius” o “La Catedral del Mar”. 


Inventari Patrimoni Arquitectónic de Cataliunya - 8282

Bens culturals d'interés nacional




8 de març 2021

Castell Can Jalpi - Arenys de Munt

 


Aquest Castell està situat a Arenys de Munt. Malgrat el seu formidable aspecte, no cal buscar fets històrics relacionats amb el seu aspecte actual fins a finals del segle XIX,  donat que la seva construcció data del 1895.

La historia dels Jalpi, que han constituit el tronc familiar a través dels temps, es remunta al segle XIV.  Dedicats principalment a l’activitat de moliners en l’entorn de Tordera i Blanes, una sèrie de casaments en diferents èpoques va propiciar que incrementessin notablement el seu patrimoni. Les famílies Jalpi i March d’Hostalric, van unir-se per casament i el seu descendent, en Miquel Jalpi i March va ser anomenat cavaller pel Rei en Felip II. Al 1594. Mes tard, per motiu de disputes familiars, decidiren canviar l’ordre dels cognoms, passant a ser March i Jalpi.

En el segle XVII Josep March de Jalpi es casava amb na Angela Tries, hereva dels Tries d’Arenys, que eren els propietaris dels terrenys i la masia on s’aixeca actualment el Castell i aquest fet va configurar unes extenses propietats incloent Pineda de Mar, Sant Celoni i Tordera.

Fins arribar a les acaballes del segle XIX: el 1891 l’August Borràs-Jalpi, es casà amb Doña Catalina Maria Quintana Felipa Sofia de Algorta i Abaroa, nascuda a Lekeitio i pertanyent a una família benestant del país basc, que va aportar un aixovar quantiós al matrimoni. Els nou casats van donar un impuls notable al progrés de l’Alt Maresme, mitjançant inversions en centraletes elèctriques (els antics molins reconvertits), fàbriques de gel, envasadores d’aigua i de begudes gasoses, etc. Com a mecenes es va involucrar en nombroses causes socials i destacà per el seu catalanisme.

També van escometre la reforma de l’antiga masia, convertint-la en un Castell d’estil medieval – romàntic, que comptava amb tota mena de luxes fins i tot un llac artificial navegable.

L’August va morir el 1922 i quedaren com a hereus la seva dona i el seu únic fill Miquel. A partir d’aquest moment les propietats i les empreses van entrar en decadència, en part per les disputes entre mare i fill per els drets hereditaris. Finalment els bens van acabar subhastats i el fill va haver de guanyar-se la vida com taxista a Arenys, amb un dels automòbils que havia estat de la família.

Actualment el Castell està dedicat a la celebració de casaments, festivals i reunions i en els terrenys de la finca hi ha una urbanització de cases residencials. Els extensos jardins es conserven, solcats per multitud de senders que fan el goig dels caminants. Una curiositat notable es l’altre arbre de Guernica, que l’esposa de l’August va fer plantar a partir d’un esqueix de l’original (que va morir el 2004) i que esta circumdat per una reixa amb la inscripció “Guernicako Arbola – Ceceila 1900”. Els anys de la Guerra Civil, per acord amb el Govern Basc, el Castell va servir d’allotjament per a infants provenint d’Euskadi.

Altres personatges relacionats amb la dinastia Jalpi foren en Joan Gaspar Roig i Jalpi, (Bernat Boades) autor en el Segle XVII del falsari “Llibre de Feyts d’armes de Catalunya”, en Josep de Jalpí i Julià, que fou Canceller i en Joan Pau March de Jalpi i Borrell, que fou Conseller en Cap de Barcelona el 1658.

El castell ha estat utilitzat com a escenari de pel·lícules o series de televisió, com ara "L'enigma Verdaguer" o la famosa serie de TV3 "La Riera".

 

Inventari Patrimoni Arquitectónic de Cataliunya - 8293

Bens culturals d'interés nacional


 








28 de febr. 2021

La Torre del Governador, d’Alella

                 

Si busqueu un escenari per una sèrie de terror, no ho dubteu, visiteu aquest edifici d'Alella i de bon segur que satisfarà les vostres expectatives.

En Pere de Cardona i Requesens, Governador de Catalunya, va adquirir la finca de la Masia Torrella a meitat del segle XVI i d'aquí el nom de Cal Governador. La família Cardona va ser un llinatge sempre vinculat a la noblesa, als poders eclesiàstics i a la governació.  

El seu posicionament en el Compromis de Casp per mitjans del bisbe Pere de Cardona, va ser en primer lloc el de donar recolzament als “urgellistes”, es a dir als partidaris d’en Jaume II d’Urgell, succesor més próxim en la linia dinàstica del Rei Martí l’Humà, que traspassà sense descendencia. Com es conegut, aquesta no va ser la opció que triomfà i a més quan es produí l’any 1412, els Cardona van passar a donar suport al Ferràn I dels Trastàmara, deixant penjat al d’Urgell, que històricament es conegut com el “Dissortat”

Més endavant també,  la familia Cardona i en el seu nom en Pere de Cardona i Requesens, va donar suport al Rei en Joan II i la seva dona, na Joana Enriquez quan la Guerra Civil Catalana del 1462. De fet, el pare d'en Pere es deia de segon cognom Enriquez, doncs era fill de Joan Ramon Folch IV de Cardona i de na Aldonza Enriquez, germana de la reina Joana.

Actualment la succesora viva d’aquest llinatge es na Casilda-Ghisla Guerrero-Burgos y Fernández de Córdoba, XXI Duquessa de Cardona.

Desprès de la mort d’en Pere de Cardona i Requesens i durant un interval de temps, la finca passà a ser propietat  de l'Andreu Benet i Dams qui li canvià el nom per el de Torre de Dams, però el 1693 novament la comprà Manuel de Llupià, que també fou Governador de Catalunya i des de aleshores li quedà definitivament el nom de Torre del Governador.

La finca fins a finals del segle XIX va passar per mans de diferents persones, gairebé totes embrancades amb la noblesa catalana o amb estaments governamentals: el Comte de Santa Coloma en Joan Queralt i Xamar, el també Comte i Governador, Joan Baptista Queralt, en Joan Queralt i Bucarelli, Marques de Vallehermoso...

El 1887 canvià de mans novament, adquirida per l'Antoni Borrell i Folch en una subhasta, com a conseqüència  de dificultats financeres de l'anterior  amo, en Josep Gallart i Forgas, indià nascut a La Bisbal, que feu fortuna en l’industria del sucre a Puerto Rico. Aquest Gallart també era propietari del Palau de les Heures a Barcelona.

L'Antoni Borrell va ser un empresari i polític català, diputat pel Partit Conservador a les eleccions espanyoles del 1884 per la demarcació d'Arenys de Mar i va estar casat amb Mercedes Coll i Pujol, que va morir el 1909. No havent tingut descendència, en Borrell va decidir deixar totes les seves propietats perquè fossin destinades a l'educació dels nens sense recursos el que es va realitzar per conducte de la Fundació Institut Borrell. El mecenes va traspassar un any desprès que la seva esposa.

Durant el temps que l'Antoni Borrell va tenir la finca hi havia fet importants reformes en les edificacions i en els amplis jardins que les envolten. En les obres, el disseny i la decoració hi van tenir molta inspiració el seu germà, el pintor Marià Borrell i Folch i l’arquitecte Guitart i Lostaló.

Aquestes reformes van donar pas el 1916 a la construcció de l'escola dels Escolapis d'Alella, ampliant les construccions ja existents i afegint l'imponent edifici que es veu a la fotografia. 

La finca i el seu objectiu van passar diverses vicissituds durant el segle XX.

L'any 1936 els escolapis van haver de deixar la institució degut a la situació política i es reconvertí en asil per nenes d'un orfenat d'Alcalà de Henares. Ens els anys quaranta havent tornat els pares escolapis, va utilitzar.se com a casa de colònies i va reprendre l'activitat formativa fins que a finals dels setanta, acabà aquesta definitivament, sobretot amb motiu de la necessitat d'adaptar les estructures de l'escola a les exigències de les normatives sobre edificacions destinades a educació. Fins a finals de segle les instal.lacions es dediquen a diverses utilitzacions: van seguir com a casa de colonies, esportives i ubicació de l’Escola Agrícola del Maresme, per realitzar pràctiques hortícoles i de jardineria.

L'any 2000 la Fundació Institut Borrell ven la finca a una immobiliària del Banc de Sabadell i començà la degradació fulminant de les instal·lacions que en l'actualitat estan molt malmeses i descuidades. Abans es podia visitar i vaig provar d'entrar-hi per donar-hi una mirada, però em va ser impossible per les mesures que l'Ajuntament d'Alella ha instaurat a fi d'evitar el vandalisme.

La finca es propietat ara de la Caixa i del BBVA. S'han presentat projectes per a convertir-la en un hotel, en equipaments, en biblioteca...però l'elevat cost de la rehabilitació i adaptació ha impedit per el moment que cap d'aquests projectes fructifiqués. 

Es una veritable llàstima


Inventari Patrimoni Arquitectónic de Catalunya - 8135
Bens Culturals d'interés nacional

18 de febr. 2021

Can Godó de Teià

         

Passejant per Teià es pot veure aquesta mansió d'estil neomedieval, d'aspecte ben antic, però en realitat va ser reconstruïda el 1916 sobre una  anterior edificació, propietat d'en Sebastià Dalmau i Oller.

Aquest home, nascut a Barcelona el 1682, pertanyia a la emergent burgesia mercantil catalana i va intervenir de manera notòria en la Guerra de Successió. El seu pare i ell foren empresonats per la seva orientació austriacista a favor d'en Carles III i alliberats el 1705 a l'entrada de les tropes aliades a Barcelona. A partir d'aquell moment es destacà, mobilitzant de la seva butxaca una companyia de cavallers amb la que participà en diverses batalles i posteriorment en les Juntes de Defensa durant el setge de la Ciutat.

Desprès de la caiguda de Barcelona, va ser detingut per les tropes borbòniques, curiosament en el curs d'una partida de cartes que estava jugant amb el General francès Guerchy. Empresonat durant onze anys a Alacant a Pamplona i a Segovia, fou alliberat el 1725, marxant immediatament a Viena, on es va incorporar a l'exercit d'en Carles III, en el que va arribar al grau de Tinent General de Cavallería.

A les primeries del segle XX els Godó van adquirir aquesta finca i en Ramón Godó i Lallana, fill i nebot dels fundadors de La Vanguardia, va reformar la propietat en l'any 1916, donant-li l'aspecte que te actualment. En Ramón havia nascut a Bilbao el 1864, però la família va tornar a Barcelona per gestionar el diari, inaugurat el 1881. Malgrat certes deficiències físiques, era un home de gran intel.ligència i sentit financer, que va donar impuls notable als negocis familiars, incloent la industria tèxtil i la del paper, a més de la periodística.

Va ser diputat pel Partit Lliberal, demarcació d'Igualada, des del 1899 fins el 1907, tot i que la seva activitat parlamentaria no va ser especialment rellevant. Igualada era la ciutat d'on provenia la famìlia Godó.

El Rei Alfons XIII li atorgà la Gran Creu al mèrit militar i li concedí el títol de Comte de Godó, degut a les seves iniciatives, com les d'haver finançat la construcció d'una Casa-Quartell per la Guardia Civil en el Poble Nou.

També ostentà càrrecs en Foment del Treball Nacional i a la Cambra de Comerç de Barcelona.

L'arquitecte autor de la reforma a Teià va ser en Josep Majó i Ribas, que havia construït l'edifici seu de La Vanguardia en el carrer Pelai. Els jardins foren obra d'en Nicolau Rubió i Tuduri.


Inventari Patrimoni Arquitectónic de Cataliunya - 9105

Bens culturals d'interés nacional


16 de febr. 2021

Can Nolis de Tiana


 

                                                                                             
El Maresme està farcit de cases, masies, palaus i fortificacions que darrera dels seus murs amaguen histories, les unes vinculades a esdeveniments o conflictes succeïts en el passat i que han afectat a la trajectòria del país, altres  han tingut caire dramàtic i moltes son simplement anècdotes o curiositats.

 

A Tiana hi ha algunes d'aquestes construccions. D'economia basada en els conreus ja des de l'època romana - molta vinya, les caves Parxet son d'allí - a les acaballes del segle XIX les masies van anar reconvertint-se en cases d'estiueig, afavorides per la seva proximitat a Barcelona, 15 km. Una d'aquestes masies es Can Nolis, adquirida per els avantpassats dels actuals propietaris.

 

Joan Nolis era ebenista, fabricant de mobles de luxe a Barcelona, estil Lluis XIV, XV i XVI preferentment,  amb  moltes referencies de participació en exposicions de mobiliari d'aquest caràcter, nacionals i internacionals. A finals del XIX van adquirir la masia anomenada fins aleshores Can Monràs, i la van reformar per a casa d'estiueig tot i que van acabar per a traslladar-se a viure-hi. La casa es ben be un museu, ja que conserva no tant sols peces de mobiliari del que fabricaven, també una gran col·lecció de quadres,  molts d'ells del gendre del rebesavi, el pintor tarragoní Miquel Fluixent.

 

Joan Nolis va ser regidor de l'Ajuntament de Barcelona i això va donar ocasió a que quan Alfons XIII va venir a Barcelona per la inauguració de l'Exposició Universal del 1888, li fabriques una cadira sense cost per l'Ajuntament, a condició de quedar-se-la desprès.

 

Igualment un Nolis va ser alcalde de Tiana en els anys 29-30 del segle XX. A l'actualitat a la masia a més de dedicar-se a la agricultura en els terrenys que l'envolten,  hi tenen un viver de plantes

        
A prop de Can Nolis, Can Borredà. Masía restaurada recentment
                                                                                                                                    

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

 

La butaca de l'Alfons XIII