16 de gen. 2022

Sant Pol, quina hora es?


 

Hi ha una llegenda que parla de la instal·lació a Sant Pol de Mar d’un rellotge de sol al que li van posar una teulada perquè els elements atmosfèrics no el fessin malbé. D’altra banda la teulada impedia que el rellotge complís amb la seva funció informativa horaria.

M’he passejat per Sant Pol i no he trobat rastre d’aquest rellotge i si únicament del de la fotografia, que es més que res un reclam publicitari de l’Administració de Loteries que hi ha a sota.

Investigant una mica però, he trobat aquesta edició de Març del 1890 del diari “El Santpolench” en la que s’inclou una versió diferent de la historia del rellotge de Sant Pol. Aquesta versió està relacionada amb les vicissituds que la població va patir quan la guerra de successió al 1714, que van comportar la destrucció de les campanes i del rellotge “pùblich”.

El monarca va prohibir la reconstrucció del poble i els habitants havien de refugiar-se en tendes i en les barques a la platja, sotmesos a les escomeses de les tropes d’en Felip V, de les que no podien ser avisats per les campanes i d’aquí sembla que sorgí la dita “quina hora es?” que els santpolenchs utilitzaven de forma satírica per referir-se a la pèrdua de les campanes, del rellotge i de les llibertats nacionals.

 




 


 


10 de gen. 2022

El Castell del Comte (o de Godmar)

 

 

De vegades tens noticia d’algun indret proper  que pot ser interessant i et decideixes a desplaçar-t’hi per a conèixer-ho.

 

En una aplicació d’Internet m’havia aparegut el nom del Castell del Comte, ubicat a Badalona, que desconeixiem tant jo com la meva dona, tot i que ella n’és nadiua d’aquella ciutat.

 

I vam decidir acostar-nos hi seguint la curiositat impenitent que em desperta el visitar llocs que amaguen historia al darrera dels seus murs. La ubicació es al barri del Pomar Alt, per damunt de la B-20, en temps coneguda com la Pota Nord.

 

Veiérem un rètol molt deteriorat que anuncia la ubicació de l’esmentat Castell i només havent avançat pocs metres vaig pensar que no podia ser que s’hi arribes per aquell camí, tal es el seu estat  de deteriorament, ple de deixalles, restes de mobiliari llençats en els marges i brutícia. Tant era així que vaig fer marxa enrera per a buscar un altre accés.

 

Però pel retrovisor vaig veure reflectit l’edifici i vaig pensar que malgrat tot sí que aquell era el camí. Dono la volta altra vegada i aquest cop vam arribar al final de l’esmentat camí, que finalitza tot just a la ubicació del Castell.

 

D’aquest edifici se’n te constància des de l’any 1030, però tenint en compte troballes arqueològiques properes, es possible que fos bastit sobre restes de construccions més antigues, de l’època romana o fins i tot ibera. Els terrenys foren adquirits l’any 999 pel bisbe de Girona, Godmar, el que possiblement dones lloc a l’altre nom pel que es coneix: Castell de Godmar.

 

El territori s’anomenà la Quadra de Blanes, degut a que el Rei en Jaume el Conqueridor li va atorgar com a reconeixement a un Cavaller que va col·laborar amb ell a la conquesta de Mallorca:  Onofre de Blanes.

 

Tot i que l’edifici conserva traces d’elements arquitectònics gòtics, la realitat es que l’aspecte actual es deu a les reformes realitzades al segle XIX, que li donaren l’aire de castell medieval que te. En la seva renovació van ser aprofitats elements de l’antic Castell de Centelles, actualment derruït.

 

L’origen de la línia dels propietaris rau en la unió de la Casa de Centelles de l’Osona, amb la Casa de la Quadra de Blanes, de Badalona el 1674. Anteriorment membres de la Casa de Centelles s’havien establert a València, a Nul·les amb forta penetració als estaments nobiliaris de la zona i va ser l’esmentat any quan a conseqüència del casament d’en Vidal de Blanes amb Toda de Centelles es declarà la unió dels Blanes-Centelles.

 

Membres d’aquesta nissaga però van establir llaços matrimonials amb altres representants de la noblesa valenciana i aragonesa fins arribar als actual propietaris del Castell Godmar, els Marés-Saavedra, tot seguint la línia dinàstica.

 

Aquests i des de  l’any 2010 han transformat els terrenys circumdants en un camp de Pitch & Putt. I com no podia ser d’altra manera, les instal·lacions es dediquen també  a l’organització de casaments, banquets, reunions, etc. Ah! I a escenari per series de TV.

 

17 d’oct. 2021

La Doma

 

                                

Vista de La Doma des de la població de La Garriga

M’ha vingut l’afecció de recórrer punts propers a on visc per a visitar llocs que desconec o que conec poc. De moment no més lluny de quaranta km.

Per això m’he proveït amb una aplicació que recopila informació sobre aquests punts i els ordena per les seves característiques – arqueològics, religiosos, històrics, culturals, d’interès públic, com biblioteques, museus, edificacions, monuments, etc.

Un dels primers llocs ha estat una Església coneguda per el nom de La Doma, de la que no havia sentit parlar mai. I cap allà que me n’he anat.

La ubicació del GPS m’assenyalava un lloc a prop de La Garriga i m’ha costat una mica arribar-hi, perquè l’accés es una mica enrevessat, havent hagut de fer giragonses varies per l’autovia de l’Ametlla i per l’interior de la població de La Garriga.

Al final en arribar m’he adonat que es tracta d’un lloc que havia albirat un munt de vegades tot circulant per l’esmentada autovia en direcció al Figaró, però que mai havia pensat en desviar-me per a visitar-lo.

El primer que percebo es que l’Església en qüestió es el mig d’un cementiri. D’un extens i solitari cementiri. Be, carrego la camera de fotos i busco un camí per atansar-me a l’edifici de l’Església, tot provant d’eludir el passar pel mig del cementiri, però al final no em queda altra que pujar per unes escales que em deixen en una plaça rodejada de mausoleus, en la que s’obre la porta principal de l’Església. 

El nom de La Doma no ve de cap activitat d’equitació, com malament havia pensat en llegir el nom per primera vegada, sinó que prové del llatí hebdomada, que es referia als torns setmanals que realitzaven els clergues que l’atenien.

La primera referència a aquesta Església es troba en el Testament del Comte Miro de Barcelona, l’any 966. Sembla però que l’entorn havia estat habitat de molt abans, perquè s’hi han localitzat unes sepultures, presumptament d’època tardo romana, segles VI a VIII.

La nau central d’estil romànic data del segle XII, tot i que l’aspecte actual del conjunt prové del segle XVI. A l’interior entre altres objectes i mobiliari antic el més important es el retaule gòtic que presideix l’esmentada nau central, datat del final del segle XV i que lamentablement no vaig poder contemplar, donat que en el recorregut no vaig trobar ningú que em pogués facilitar l’accés a l’interior  de l’Església.

Aquest retaule va ser executat per el taller dels Vergós, de molta fama a finals del segle XV i començaments del XVI. A la nau lateral hi ha un altre retaule d’estil plateresc.

He rodejat doncs l’edifici, contemplant la part que està fortificada i he tornat a la placeta  de l’entrada on el primer que he copsat es que un dels mausoleus  edificats allí tenia la porta  oberta, una porta d'aparença pesada i historiada, de ferro forjat, flanquejada per dos enormes canelobres igualment de ferro forjat. Gairebé podria afirmar que quan he arribat no ho estava d’oberta.

Està clar que no crec en histories del més enllà, però aquestes coses no deixen de inquietar una mica en aquell ambient desangelat i solitari. Així que xino-xano he refet el camí fins on havia deixat el cotxe i he empres la tornada.

Desprès m'he assabentat que el panteó hi es sebollida na Maria Esturgó i fou construït per l'arquitecte modernista Joaquim Raspall. Aquesta dona de La Garriga, vídua d'un fabricant d'Artés, en Ramon Soler,   tenia un panteó al cementiri de Sant Gervasi, però ella el va cedir perquè hi reposessin les despulles del Poeta Joan Maragall.


 

 

 

Àngels protectors del Portal



Un rellotge de sol de l'any 1699, pintat amb sang de brau.

 

 

     La façana principal que fins no fa     gaire no es podia apreciar per la   presencia d'un frondós xiprer que   una tempesta es va endur el 2014

 

 

 

Des d'aquest comunidor els capellans feien exorcismes per allunyar les tempestes.

 

 

 

            L'escalinata de pujada a l'Església
 

 

           
                    Aquesta fotografia, que no es meva, correspon al retaule que no                                                             vaig poder veure.

21 de jul. 2021

Can Marti de Premià de Dalt



Aquesta es una masia que va construir l'any 1722 en Miquel Marti, del que informa un retol ubicat a les llindes del terreny.

En aquella època la edificació estava rodejada de bosc, no existía la C32 que hi passa per davant, ni  estava envoltada pels terrenys de Can Font o Can Tecla Sala on hi tenía una segona residencia aquesta famosa empresaria i benefactora.

Des de fa trenta anys la Masia es un restaurant, eminenment de cuina catalana i aquest es el motiu degut al qual no es pot fotografiar frontalment la façana, perquè al davant van instal.lar un rafal per menjador.

En la façana destaca un rel.lotge de sol del 1854. La Masia està catalogada en l’inventari del Patrimoni Arquitectónic de Catalunya.




30 de maig 2021

Can Bastard o el Café dels Terrassans

 

Avui la historia no va d'Indians, ni de militars, ni de personatges mes o menys il.lustres.

Va d'aquesta casa, bastida el 1854 i que des de aleshores fins a l'actualitat gairebé sempre ha estat destinada a funcions d'Hostaleria, Sala de ball i a ser un lloc de reunió, esbarjo i activitats socials pels vilatans de Blanes. El 1928 l'edifici va ser adquirit per la Cambra Sindical Agrícola i continuà amb les esmentades funcions.

Les limitacions de la construcció antiga i de les instal·lacions, haguessin requerit fortes inversions o potser fins i tot la substitució de l'edifici per un altre de més modern, si el propòsit hagués estat el de continuar amb aquestes activitats. Davant de la situació, la decisió va ser la de reduir àmbits com la Sala de Ball, que es va vendre a l'Ajuntament situat al costat, per a establir-hi la Sala de Plens.

Però els propietaris no van renunciar a la elaboració d’una cuina de tapes de qualitat, que va començar a tenir fama en els anys seixanta del segle passat. Amb una terrassa ben instal·lada en el Passeig de Dintre, que es on està ubicat aquest edifici a Blanes i que en l'actualitat s'anomena Cafè Terrassans, aquí ve la qüestió central: en aquesta Cafeteria diu que s'elaboren els millors calamars a la romana de tot Catalunya!

Nosaltres ho vam descobrir com a conseqüència de que per aquelles coses estranyes de l'administració de Gencat Salut, ens van enviar a la meva dona i a mi a Blanes per a vaccinar-nos contra el Covid. I fent temps, en espera de l'hora de la convocatòria, vam ensopegar amb aquest lloc. I jo us ho puc dir: son dels mes bons que he tastat. No m'atreveixo a afirmar si son o no els millors, però hi ha qui si que prova de fer-ho: VaDeGust

A l’actualitat el local es propietat d’en Joan Bota i na Pepeta Gibert. A Blanes paga la pena fer-hi un tomb.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ermita de Sant Joan, al costat del Castell del mateix nom
Edifici al Passeig de Cortils i Vieta

23 de maig 2021

Un indiano: En Manuel Malagrida i Fontanet

 

Casa Malagrida, Premià de Dalt

Part important de la nostra historia no es coneguda, o ho es a trets molt generalitzats. Per això de vegades, en obrir una porta et sorprèn el que t’hi trobes al darrera, tot i que ja en tinguessis informació, però no amb el nivell de detall que assoleixis en aprofundir.

Escric sobre la burgesia catalana de començaments del segle passat i concretament d’una persona que a priori en diríem en llenguatge actual que era un “self-made man”. Seguint aquesta rutina d’esbrinar el que em trobo a prop, fa uns dies que em vaig situar al davant d’una masia que no havia vist abans, perquè s’amaga al darrer d’una tanca presidida per una gran portalada. Encuriosit hi vaig entrar i vaig parlar amb una persona que em digué que n’era de la familia dels propietaris actuals, però que aquella finca era coneguda com la Casa Malagrida.

La persona que em va atendre, m’informà que la casa havia estat propietat d’un “indiano” amb aquest cognom i fins i tot hi ha un carrer a Premia de Dalt que s’anomena així. No va tenir inconvenient en que fes algunes fotografies per la part exterior de la casa que es mol maca, rodejada d’uns jardins atractius i amb una capella al costat mateix.

Sembla que la casa en si no pertanyia a l’indiano, de nom Manuel Malagrida i Fontanet, sinó a la familia de la seva muller, però això ho abordaré mes endavant. Fent averiguacions he arribat al coneixement de que aquest Malagrida va ser un home nascut el 1864 a Olot, fill d’un notari i descendent d’una família italiana que es va establir a la capital de la Garrotxa.

Tractant-se d’un personatge aventurer, als setze anys marxa d’Olot per anar-se’n a Barcelona, on treballa en una ferreteria. En complir els vint-i-tres, i seguint el seu instint inquiet marxa altra vegada, aquest cop a Paris i sense tenir un propòsit definit,

A Paris s’hi estigué fins el 1890, any en que decebut per no trobar mitjans professionals satisfactoris i possiblement esperonat per les pèrdues econòmiques que li produí la seva afecció a les apostes en curses de cavalls, decidí fer un nou salt a l’Argentina, mogut per la impressió que li va causar l’estand  d’aquella nació a la Exposició Universal de Paris del 1889, primer a Córdoba i desprès a Buenos Aires. Aquí la seva sort va canviar notablement.

Inaugurà la seva primera fàbrica de cigarrets el 1895 i a partir d’aquí va anar augmentant les seves instal·lacions productores de tabac. Comptant a més amb una novedosa i agressiva política publicitària va aconseguir configurar-se com el major productor de tabac amb les marques Paris i Centenario.

Una d’aquestes iniciatives fou la creació d’un Concurs Internacional de cartells per anunciar els “Cigarrillos Paris” que va tenir dues edicions i en el que participaren notoris artistes, com per exemple en Ramon Casas, tot i que no va ser guanyador del 1er. Premi. Els originals d’aquests cartells estan dipositat en el Museu de La Garrotxa.

 

Fotografies (museus.olot.cat) del Museo de La Garrotxa El cartell es el d'en Ramón Casas 

Durant la seva estada a l’Argentina, en Malagrida va dur a terme una intensa vida social, aparellada amb els seus interessos industrials i comercials. Un dels seus amics allí va ser en Jaume Sensat i Sanjoan, el Marqués de la Manguera de El Masnou, que mes tard, quan tornaren a Catalunya es va allotjar a la casa que en Malagrida va fer construir al Passeig de Gracia, 27.

També va desenvolupar una gran activitat fomentant les connexions entre aquella nació i Espanya i una d’elles tingué un caire eminentment polític, la que el portà a pertànyer a l’Asociación Patriótica Española de clara orientació monàrquica. Un dels comesos principals d’aquesta associació consistia en la recol·lecció de fons econòmics per ajudar a temes tant diversos com desastres naturals, aportacions per ajudar en la guerra de Cuba o fins i tot la construcció d’un creuer de guerra, el Mar del Plata. No es pot oblidar que bona part del tabac amb el que les seves indústries  fabricaven els cigarrets procedia d’aquella illa.  

Com a membre de l’esmentada Associació va tenir molt de contacte amb membres de la Monarquia espanyola, fins i tot el propi rei Alfons XIII, de qui va assistir a la coronació. El 1910, en ocasió de la donació a Buenos Aires del “Monumento de los Españoles”, va fer d’amfitrió de l’infanta Isabel de Borbó. Hi ha que dir que aquest monument no es un monument als espanyols, sinó que va ser un regal d'Espanya a l'Argentina pel Centenari de la seva revolució, que va ser encomanat a l'escultor Agustí Querol qui va morir abans de començar-lo, que qui el va substituir Cipriano Folgueras també va morir i que en definitiva la construcció d'aquest monument es va veure afectada per molts contratemps, naufragis inclosos, que van demorar la seva inauguració fins l'any 1936. Però això sería objecte d'una altra historia.

El 1903 s’havia casat amb na Teresa Pons i Pullés, filla d’una família catalana emigrada a Argentina, on la va conèixer, tot i que aquesta família a la data del casament ja havia tornat a Catalunya. La celebració va constituir un esdeveniment notable a la societat barcelonina de l’època, que va comportar la seva obertura als Malagrida. A partir d’aquest moment el nostre personatge anà disminuint la seva presencia a Argentina, passant mes temps a Barcelona, a on es fa construir la casa del Passeig de Gràcia, en la que s’establiria definitivament el 1910.

 


                      Casa Malagrida, Passeig de Gracia, 27 de Barcelona

El 1913 inicià el seu projecte de convertir una zona de la seva població nadiua, Olot, en un barri dissenyat com a Ciutat Jardí. Aquest projecte començà per la construcció de la seva pròpia residència, el Palau Malagrida,  residència en la que s’hi allotjaren personalitats polítiques i econòmiques d’importància rellevant en aquells moments, com el propi Alfons XIII que el 1927 assistí junt amb la seva família a la inauguració del que s’anomenà l’Eixample Malagrida. Va convertir-se en un mecenes de la ciutat, fomentant i finançant nombroses obres i institucions: com la Biblioteca Popular, la instal·lació de la xarxa telefònica o una Escola que porta el seu nom. Aixì, repartía el seu temps entre Barcelona, Olot i la casa de la familia de la dona, a Premià de Dalt.

En política va exercir càrrecs com diputat provincial per Barcelona i també com a Conseller d’Hisenda de la Mancomunitat de Catalunya, a l’època de la “Dictadura blanda” d’en Primo de Rivera. Malagrida morí a Barcelona el 1946, als 82 anys.

La figura d’aquest home revesteix el que en podríem dir una aparent contradicció entre les seves creences i simpaties polítiques i les característiques dels personatges amb qui es va relacionar per una banda i per l’altra la seva orientació de caire catalanista. No es una contradicció que es redueixi a la seva persona, hi ha molts individus de pes important en la societat catalana dels segles XVIII, XIX i XX que han mostrat similars comportaments.

Com queda exposat, va tenir molt bona relació amb instàncies monàrquiques i amb moviments associats a aquesta filiació, com la “Unión Monárquica Nacional” acompanyant al seu veí d’Olot el Diputat Lluis Pons i Tusquets. Va ser fidel seguidor del Dictador Primo de Rivera, fins el final del seu règim i son ben coneguts el esforços d'aquest militar per laminar els trets identitaris dels catalans, la seva parla i la seva cultura.


Palau Malagrida, Av, Barcelona, 13, Olot

Amb els esdeveniments que van succeir durant la instauració de la Segona República, es va anar retirant de la vida pública. Quan esclatà la Guerra Civil, marxà a viure a Itàlia, on l’aculli el règim d’en Mussolini. En acabar la guerra i quan va tornar, cedí una part de terrenys dels que havía destinat el seu projecte de Ciutat Jardí a Olot, perquè hi construïssin una caserna de l’exercit  que va romandre activa fins als anys seixanta.

Paral·lelament però, sempre va fer gala del seu catalanisme i esmerçà esforços i cabdals en l’execució de iniciatives, no únicament en la construcció del seu projecte, sinó també en obres de caire social o en la organització de concerts i certàmens culturals. El 1957 va ser nomenat Fill Predilecte d'Olot i Ciutadà Il·lustre.

La casa del Passeig de Gracia es avui en dia seu d’una notaria i d’un bufet d’advocats. El Palau Malagrida d’Olot, que va ser cedit al Municipi, es un Alberg de Joventut.

 

inventari Patrimoni Arquitectónic de Catalunya Premià de Dalt - 40269

inventari Patrimoni Arquitectónic de Catalunya Olot - 10308

Bens culturals d'interés nacional